Нормативно-правова база організації інклюзивного навчання у ЗЗСО
21 січня 2022 року в Міністерстві освіти і науки України презентовано електронну версію «Довідника безбар’єрності» (далі – Довідник), створеного за ініціативи першої леді України Олени Зеленської у співпраці з громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, які виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами.
«Довідник безбар’єрності» – це проєкт з відкритим кодом, доступний для використання та цитування, його також можна доповнювати. Електронна версія Довідника доступна за посиланням.
Для кого буде цікавим електронний «Довідник безбар’єрності»
Видання стане у нагоді представникам громадських організацій та активістам, експертній спільноті, медіа, бізнесам та сфері послуг, публічним службовцям, органам місцевого самоврядування, вчителям, лікарям, соцпрацівникам та ін.
За словами упорядниці Довідника, журналістки Тетяни Касьян, «Довідник безбар’єрності» є необхідністю для всіх, особливо для людей, які працюють з комунікаціями. Він має стати настільною книгою для кожного, щоб толерантне спілкування ставало нормою у повсякденному житті.
Корисні розділи «Довідника безбар’єрності»
Наразі довідник містить 4 основні розділи: «Складові безбар’єрності», «Правила мови», «Словник» та «Безбар’єрний календар».
У розділі «Складові безбар’єрності» простою та доступною мовою розкривається поняття безбар’єрності. Що таке, власне, бар’єри, інклюзія, залучення, недискримінація, прийняття, доступність тощо.
В розділі «Правила мови» сформульовані та пояснені загальні підходи до безбар’єрного спілкування. Наприклад, ставте себе на місце людини, утримуйтесь від узагальнень та категоричності, уникайте маскувальних слів.
З розділу «Словник» можна дізнатися, чи коректно вживати ті чи інші слова стосовно різних людей. Наприклад, не вживаємо «інвалід», правильно – «людина з інвалідністю», не «сонячна людина», а «людина із синдромом Дауна», не «люди поважного віку», а «люди старшого віку».
У розділі «Безбар’єрний календар» зібрані важливі дати, визначні та пам’ятні дні з поясненням, як їх відзначати та коли привітання є недоречними.
У кожному з розділів працює пошук. На головній сторінці електронного «Довідника безбар’єрності» – ілюстрації, які розкривають поняття безбар’єрності. Тут також можна пройти тест, щоб перевірити власну толерантність та коректність.
Лист МОН України №1/9-495 від 31.08.2020 "Щодо організації навчання осіб з особливими потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020-2021 н.р." https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-navchannya-osib-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u-20202021-navchalnomu-roci
Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №773 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 року № 585» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/773-2019-%D0%BF.
Лист МОН України №1/9-498 від 05.08.2019 «Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з ООП в закладах освіти в 2019/2020 н.р.» https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2019/08/07/rekomendatsiiorganizatsiya-navchannyaoop.pdf.
Наказ МОН України від 10.07.2019 №955 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12 січня 2016 року №8» http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE33823.html.
Наказ МОН України від 21.06.2019 №873 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 23 квітня 2018 року № 414» https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/Perelik-korektsijnyh-zasobiv-dlya-ditej-z-osoblyvymy-osvitnimy-potrebamy.pdf
Наказ МОН України від 08.05.2019 №1060 «Про затвердження Критеріїв для розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами та форми первинної облікової документації «Висновок про стан функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я дитини, що потребує інклюзивного навчання» та інструкції щодо її заповнення» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0488-19.
Наказ МОН України від 26.07.2018 №816 «Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями» file:///D:/Document/Downloads/5b59bf2f0e5f0486065163.pdf.
Наказ МОН України від 26.07.2018 № 814 «Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами» file:///D:/Document/Downloads/5b5ac5f0c1858354894747.pdf.
Наказ МОН України від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти» file:///D:/Document/Downloads/5b1e721d2c67a022705177%20.pdf.
Наказ МОН України від 23.04.2018 № 414 «Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти» file:///D:/Document/Downloads/5b1e70f443959032989603.pdf.
Лист Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України № 2.5-281 від 05.02.2018 «Про надання роз’яснення стосовно тривалості уроків в інклюзивних класах, функціональних обов’язків асистента вчителя» https://base.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2018/02/lyst-rozyasnennya-mon-2.5-281.pdf.
Він доступний за цим посиланням
Вкладення